8 februari

KONSTHALLEN  Göteborg

DSC00949

DSC00947

DSC00948

DSC00946

DSC00951

Läst

https://i0.wp.com/ecx.images-amazon.com/images/I/71e5bSEyK%2BL._SL1036_.jpg

Simone Lia: fluffy

Naivt? Definitivt. Charmigt? Kanske. Irriterande? Något. Fluffigt? Definitivt.

https://agoraspeaks.files.wordpress.com/2014/02/8bfc1-fluffy2.jpg

http://brainvsbook.files.wordpress.com/2012/04/poopsies.jpg

Sett

https://agoraspeaks.files.wordpress.com/2014/02/01a14-death2btakes2ba2bholiday2bposter.jpg

* Death takes a holiday – USA 1934 – Mitchell Leisen

Döden tar semester far att som en vanlig dödlig (nåja, som prins i alla fall) under en helg besöka en aristokratisk villa. Ämnets allvar leder till ovanligt konstlad dialog, antagligen medvetet valt för att åskådaren ska förstå att det här är inte att leka med. Lite av Twilight zone blir det nog.

https://i1.wp.com/25.media.tumblr.com/tumblr_lg4mjbXLll1qg1naao1_500.jpg

https://i0.wp.com/a2.mzstatic.com/us/r30/Video5/v4/2a/81/30/2a813086-920a-d6e7-ae18-6c21e9ce6fec/MariaLang_RKD_2013_SE.227x227-75.jpg

* Rosor, kyssar och döden – Sverige 2013 – Daniel di Grado

Jag växte upp med Maria Langs deckare. En omläsning i dag skulle antagligen visa att de är lika enkla och naiva som de nya filmatiseringarna. En sorts svensk Morden i Midsomer, som jag vuxit ifrån.  Men Tuva Novotny kan kan jag titta på hur länge som helst, något som hon själv gjorde i Mördaren ljuger inte ensam, dvs inte på sig själv utan alla andra. Antagligen insåg man att allt tittande blev tjatigt i längden, men romanerna bygger på Pucks observerande (som  blir tydligare på film) precis som Miss Marple hos Agatha Christie, så helt går det inte att komma ifrån det.

https://secure.sfanytime.se/movieimages/MEDIA/a287bf6c-8767-4559-91bd-a23d00939747_MEDIA.jpg

https://i0.wp.com/oldschoolreviews.com/images/movies/american_aristocracy.jpg

* American aristocracy – USA 1916 – Lloyd Ingraham – manus: Anita Loos – med: Douglas Fairbanks

Det sägs att Anita Loos skickade sitt första filmmanus 1912 till Griffith efter att ha insett att någon måste hitta på de filmer hon just sett. Adressen hittade hon på en låda i biografens maskinrum. Hon blev en av filmhistoriens viktigaste manusförfattare, skrev boken Gentelemen prefer blondes, förvandlade Douglas Fairbanks image, förvandlade mellantexterna till en konstart.

https://i2.wp.com/upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4b/American_Aristocracy_1916_driving_scene.jpg

Boken Anita Loos rediscovered: Film treatments and fiction by Anita Loos presenterar texter från hela hennes liv.

https://i1.wp.com/img1.imagesbn.com/p/9780520228948_p0_v1_s114x166.jpg

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s