25 februari

Läst

* Om möjligheter och utmaningar i svensk film. Intervjuer av manusstudenter på Broby Grafiska

De har små häftena från Broby innehåller ambitiösa och ofta inspirerande, ibland prententiösa, bidrag från studenterna (och lärarna). Den här gången pratar de med Mattias Nohrborg, Catti Edfeldt, Henric Larsson, Ylva Swedenborg, Andreas Öhman, Anders Sjöman, Tomas Norström, Håkan Hammarén, Anne-Marie Söhrman Fermelin, Joakim Strand, Mattias Grossin, Kjell Sundvall, Christina Herrström, Johan Kling, Lars Lundström och Maria Karlsson.

Vad ska vi med alla som utbildas inom olika filmyrken? Finns det plats för dem? Kommer de flesta att bli arbetslösa? I något sammanhang hävdade någon att det är en demokratisk rättighet att göra film, men, menar jag, det är ingen demokratisk skyldighet att se dem. En gång i tiden visade Göteborg Film Festival alla svenska filmer som gjorts året innan, nu gör man ett urval för alla får inte plats. Det har alltid varit en ”demokratisk rättighet” att skriva, komponera, måla eftersom det inte kräver några större resurser för åstadkomma text, musik, bild. Den rörliga bilden är nu tillgänglig i var mans hand och allt kan nå ut till hela världen genom nätet, men det mediokra drunknar i bruset.

Jag gjorde några anteckningar vid genomläsningen av häftet apropå den här märkliga uppfattningen att det inte är jämställt förrän det är lika många av varje. Det är inte lagligt att könskvotera. Diskrimineringslagen säger att man inte får ta hänsyn till kön, ras, religion, handikapp, ålder, sexuell läggning vid beslut och tillsättningar. Har filminstitutet fått dispans från den lagen och gäller dispansen i så fall bara kön. Filmkonsulenter och andra som ska göra bedömningar där det inte finns några exakta kriterier (som betyg eller arbetslivserfarenhet) bör få utbildning som gör dem bättre på att bortse från ovidkommande faktorer som kön.

Sett

https://i0.wp.com/horrorcultfilms.co.uk/wp-content/uploads/2013/10/the-book-thief.jpg

* The book thief – USA/Tyskland 2013 – Brian Percival

En upplyftande film som utspelar sig i en liten stad i Tyskland under andra världskriget. (Flera amerikanska? kritiker envisas med att säga att den utspelar sig under Holocaust, men av massutrotningarna märks inget i filmens miljö. Att alla talar engelska med enstaka ord och hela meningar på tyska är inte störande, tills man kallar fotboll för soccer. Varför ska USA bestämma att resten av världen ska kalla fotboll för soccer eftersom de själva har reserverat ordet för en sport som mer liknar slagsmål.  13-åriga Sophie Nélisse bär upp hela filmen som boktjuven, ett barns intuitiva respons på nazismen i det tyska vardagslivet.

https://agoraspeaks.files.wordpress.com/2014/02/3e0eb-sophienelisseemilywatsongeoffreyrushthebookthief.jpg

https://i1.wp.com/static.guim.co.uk/sys-images/Film/Pix/pictures/2013/9/17/1379429011089/Nebraska-poster-010.jpg

* Nebraska – USA 2013 – Alexander Payne

https://i0.wp.com/graphics8.nytimes.com/images/2013/11/10/movies/20131110-DERN-slide-KFYJ/20131110-DERN-slide-KFYJ-articleLarge.jpg

https://i0.wp.com/queen.spaceports.com/images/Pic_Cape3.jpg

* The Spanish cape mystery – USA 1935 – Lewis D Collins

Den första av av nio Ellery Queen-filmer inspelade 1935-1942. Jag har inte sett någon innan, men alla nio finns på nätet, så det ska snart bli ändring på. De två första gjordes av Republic med olika skådespelare i rollen som Queen, i det här fallet Donald Cook

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s