TUR 2014 – 22 mars

IMG_0129

Där det finns bussar behövs det förr eller senare färjor. På TUR-mässans första dag informerade Scandlines vid ett frukostmöte om sin verksamhet, vilket i stor utsträckning nuförtiden går ut på att få folk att åka buss ner till Border shops i Tyskland och om man reser hem med vändande färja så kan man få man rabatt. För de som ska ha med sig bilen ner på kontinenten är det fortfarande färja som gäller, om man man inte tar vägen över Jylland. Lågprisflyg tar förstås dö på vissa linjer, som DFDS till England. Och Air Berlin tar säkert en hel del passagerare från sjöfararna till kontinenten.

Ändå, eller kanske just därför,  har Scandlines slagit sig ihop med Visit Berlin vid informationen på TUR. Om man nu ändå ska ner till kontinenten och shoppa, varför inte ta en avstickare till Berlin för kultur eller dekadens. Jag har själv åkt buss till Berlin ett par gånger. Det är inte alltför ansträngande, om man bor i Skåne eller Danmark. Det är biten från Göteborg, med avgång mitt i natten som gör det till en strapats.

färja berlin

Berlin har verkligen förändrats under de 35 år som jag åkt dit. Ingen stad som jag rest så många gånger till har jag sett så lite av och det beror på att jag sett film hela dagarna under filmfestivalen. När muren fanns var det tåg som gällde och Berlin var en märklig ö mitt i kommunistiska DDR. När den föll och staden blev mer normal skulle alla dit och hotellpriserna fördubblades. Då stod stadsdelen Kreuzberg för de alternativa livsstilarna. Nu tycks hela staden ha blivit Europas kreativa centrum. Jag åker inte längre till filmfestivalen och de två avbildade häftena har ett innehåll som lockar mig att komma och upptäcka staden som jag sett så lite av.

färja danmark

Rederiet Færgen gav en lunchinformation senare på dagen. Som framgår av kartan har de sina linjer utspridda över en stor del av Danmark. Bornholm är väl den största destinationen och dit gick för några år sedan en av mina trevligaste danmarksresor. Mitt besök är skildrat i bloggen Europaresa. Så lunchen med mat och dryck från Bornholm blev en nostalgisk resa tillbaka till ölet från Bryghuset i Svaneke, osten från mejeriet och rugkiks från Aakirkeby.

Men rederiets många utspridda linjer kommer antagligen att inspirera till okynnesåkning, det vill säga sådana som jag som gärna skulle göra en rundtur bara för att kunna säga att jag åkt på alla linjer. Att jag på vägen skulle se en stor del av Danmark är ju ingen nackdel. Här är information om tider och priser.

En del första intryck av TUR-mässan lät jag bli att skriva om eftersom jag tänkte att det är onödigt att spekulera i negativa funderingar, men så kom det en insändare i Göteborgs-Posten som uttryckte ungefär samma sak. Man menade att mässan var ”precis lika ointressant som förra året” och att de svenska landskapen var ”så gott som helt borta”.  Så utvecklingen kommer antagligen att bli att allt fler upptäcker att de inte hittar något om sitt tänkta resmål, som jag när jag förgäves letade efter Skåne, och till slut inse att de nog inte har någon nytta av ett besök på TUR. Då blir det helt ett möte för folk i branschen och inte längre någon folkfest.

2 reaktioner på ”TUR 2014 – 22 mars

Kommentera

