10 april

Hört

Här anteckningarna för denna text.

30/ 10 1989
Sotaren kom på morgonen. jag tror inte jag har sett honom sedan jag var liten. Var på vippen att fråga honom om han hade hunnit med att skrämma några barn än i dag.

Ryktet berättade att det skulle finnas ett året-runt-kafé inne i Brantevik, som är min närmaste by några minuter söderut med cykel. Bra avbrott tänkte jag, utan att reflektera närmare över att jag var tvungen att komma igång först innan det kunde räknas som avbrott. Men inte fanns det något, kafé alltså.

Annars har man två av mycket i Brantevik. Sockengränsen gick längsmed bäcken som delade byn i två delar. Följden blev att man fick två hamnar med var sitt rotelag. Inte heller skola och väderkvarn kunde man enas om. Det blev en av vardera norr om bäcken och en av vardera söder om den. I början av seklet hade Brantevik Sveriges största segelfartygsflotta – 118 fartyg som mest.

När jag steg in i lanthandeln låg en kvinna på golvet och torkade upp vatten. Hon muttrade:. ”Men det måste finnas nån som vet här frysen fungerar.” De flesta kunderna kände sig lika hemma som personalen: ”Berit (kassörskan alltså), du hau slut pau poutatispåusar. Skau jau hämta fler?” ”Vet du vau dom finns?”
Kaféfrustrerad började jag cykla in mot Simrishamn, som ligger 5 minuter, med bil(!) åt andra hållet från stugan räknat, men regnet tilltog och jag började ifrågasätta meningen med det. Jag kommer bara att sitta där dubbelt sur, och det var inte rätt sinnesstämning för kafébesök.

Tillbaka i stugan sorterade jag anteckningar och utkast i olika filer l datorn. Det ger alltid en känsla av att man åstadkommer något. Började sedan på kapitel ett, men gav upp efter ett tag. Läste, stökade, lagade mat och blev som resultat för trött för att skriva mer i dag. En känsla  av att jag syselsatte mig med allt möjligt för att slippa konfrontationen med skrivandet växte till insikt. När jag hade stängt av datorn för kvällen hörde jag bruset från
vet.

Kommentera

