KONSTRUNDAN I MAJORNA – 12 april

Röda Sten

DSC00972

DSC00971

DSC00968

DSC00966

DSC00970

Hört

Här anteckningarna bakom denna text.

1/11 1989
I dag blev 1:a utkastet tilk kapitel tre avslutat. Det betyder inte att kapitel 1och 2 är klara; de är knappt påbörjade. Jag började fundera på att skippa de två första kapitlen helt och hållet och inleda boken med det tredje.

Lanthandeln hade längre kö än vanligt. Det berodde på att en vikarie satt i kassan. Inte nog med att hon inte kunde priserna, hon visste inte heller i vilken av listorna hon skulle leta. Inte heller hade hon något minne att tala om. Varje gång en kund ställde upp en liter mjölk började hon leta bland papperen.

Men tro inte att den växande kön av kunder irriterades. I stället hördes muntra tillrop i stil med: ”Glassen kostar 7:95” eller ”Den där är det extrapris på den här veckan – 10:20”.

Den gamla damen framför mig i kön undrade om hon kunde få en bit av den manuella osten, men sa genast att om det inte passade kunde hon komma tillbaka i morgon. Självfallet var det kassörskan som skötte delikatessdisken också.

En av de köande kunderna hade kassavana, så hon ryckte in som vikarie åt vikarien och började genast med att elegant byta pappersrulle. Det är alltid dags att byta pappersrulle när jag kommer fram till en kassa. Men sedan ville det sig inte. Det bara pep när hon slog in priserna: Förvirring. Var rullen fel insatt? Nej, den gick runt. Som tur var kom i samma ögonblick en kund in genom dörren som visste att berätta att man minsann av någon anledning hade bytt till register två. Vad dumt, tyckte alla i kön, vad ska det vara bra för? Men når tillförordnade kassörskan började trycka på rätt knappar gick det som en vals.

I min barndom var lanthandlarna mer utbredda, men inte sjutton har jag något minne av att de utgjorde en sådan totalt kollektiv upplevelse.

Läst

http://trashisking.files.wordpress.com/2012/01/misa-death-note2.jpg

* Ohba & Obata: Death note 4. Kärlek

Det börjar bli en aning tjatigt med de många leden där de försöker överlista varandra genom att tänka som den andre tänker, men jag hänger fortfarande med. En mangatjej i kort-kort som Kira II livar upp, men att boken från biblioteket saknar 32 sidor i det avgörande ögonblicket, hjälper inte till att hålla intresset uppe.

Sett

https://agoraspeaks.files.wordpress.com/2014/04/d524c-yukonjake.jpg

* Yukon Jake – USA 1924 8/6 – Del Lord MS-119 – med: Ben Turpin

https://i0.wp.com/cps-static.rovicorp.com/1/adg/covers/drt400/t444/t44483ia3bk.jpg

* Kozure Ôkami: Shinikazeni mukau ubaguruma (Lone Wolf & Cub: Baby cart to Hades – Japan 1972 – Kenji Mizumi

För en tid sedan hittade jag sex DVD med Lone Wolf & Cub. Ännu längre tillbaka läste jag de 26 delarna av den tecknade serien, kanske den mest imponerande japanska serie jag sett. Det lilla formatet hindrade inte serien från att vara episk och dramatisk. För varje del kommer vargen och hans unge in i en allt mörkare och mer hopplös situation till det ofrånkomliga slutet i sista delen. Jag köpte bara tre av de sex filmerna, eftersom jag inte hade någon aning om vad som väntade mig, filmatisering av något man tycker om leder ofta till besvikelser, nu ångrar jag mig.

Kommentera

