20 april

Veckans filmmöte

https://agoraspeaks.files.wordpress.com/2014/04/abaaa-les-demoiselles-de-rochefort-the-young-girls-of-rochefort-08-03-1967-1-g.jpg
DEMY 1967
Les demoiselles de Rochefort /Flickorna i Rocheforthttps://i1.wp.com/movieposters.2038.net/p/Demoiselles-De-Rochefort,-Les_1.jpghttps://i2.wp.com/sakikojones.fr/blog/wp-content/uploads/2012/05/demoiselles.jpghttps://i2.wp.com/medias.unifrance.org/medias/50/222/56882/format_page/les-demoiselles-de-rochefort.jpg

AGNÈS
Les deux femmes du bonheur

AGNÈS 1968
a) Une minute pour un image 1-2
b) Les courts “contestataires”: Black Panthers

Agnes 20
HITCH
Torn curtain rising

Hört

9/11 1989
Hemresa. Nedpackning, inte bara av kläder och dator, utan av hela huset, som ska övergå i vintersömn. Kylskåp, vattenledningar, sopor, fönster, allt leder mot nirvana. Som en föraning gick temperaturen dagen innan ner ett par grader och vinden började bita. Taxin kom precis när jag var klar. .

Det har varit något lugnande, för att inte säga sövande, över dagarnas enahanda rutin. När jag för sista gången slog igen dörren kände jag att jag hade kunnat fortsätta det här livet på obestämd tid. Efter en månad i stugan skulle man antagligen behövt tvinga ut mig i resten av världen.

Jag hade hittat en förbindelse med Lund som innebar att jag bara behövde byta en gång (i Sjö- bo), en viktig aspekt när man har tunga väskor. Vad som inte framgick var att busschauffören tog 45 minuters matrast i Tomelilla. Konsten att förmedla korrekt information i tabellform har degenrerat de senaste åren. SJ:s tågtidtabeller är svårare att tyda än Dödahavsrullarna. De ansvariga rekommenderas ett intensivt studium av Cock’s Continental Time Table, som i princip har haft samma fungerande utseende sedan början av seklet.

I Tomelilla heter pizzerian Titanic. Vad som ligger bakom ett sådant namnval går väl inte att få fram, med mindre än att man bosätter sig på orten. Att skämtglada gäster gör livet surt för servitörerna får man utgå från. “Det är väl bäst att jag beställer en stor stark. Om jag tar isvatten vet man väl inte hur det går.”

I Lund släpade jag mina tunga väskor genom Kulturen. De pittoreska kullerstenarna slet åt andra hållet. Levnadsvisa slutsatser går antagligen att dra från den här situationen, men jag blev för trött för att bry mig om det, ett faktum som även det har en djupare innebörd.
Nog tjafsat. Vi ses på bokhandelsdiskarna.

Läst

http://alisonmccarty.files.wordpress.com/2010/10/deathnotev5.jpg

* Oba: Death note: 5. Tabula rasa

Premissen har förskjutits. Dödsbokens ursprunglige ägare har lämnat ifrån sig den och enligt de regler som läggs till med jämna mellanrum därmed glömt allt som har att göra med den, dvs att han är/var Kira och dödade en massa människor jorden runt. Det har blivit pratigare och den ursprungliga idén är mer urvattnad. Trots det så ger jag del 6 en chans.

 

Kommentera

