5 juni

gårDagens kvinnor: Anonyma

https://i2.wp.com/www.lib-art.com/imgpaintingthumb/2/2/t5622-lot-and-his-daughters-francesco-furini.jpg

Lot och hans två döttrar var de enda överlevande efter att Sodom och Gomorrah hade förstörts. Två nätter i rad söp de honom full och turades om med att våldföra sig på honom. Nio månader senare födde de varsin son. Allt för att hans ”säd” skulle bevaras.

Läst

https://i2.wp.com/www.atomicbooks.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/k/r/kramersergot5.jpg

* Kramer’s Ergot, vol. 5

En antologi med tecknare som de flesta tecknar ”slarvigt”, i många fall undrar jag om de inte kan bättre. Ibland ska det nog vara så, men hur ska man veta skillnaden. De där som fyller hela sidan med detaljerat ”klotter” hoppar jag i regel över, för man kan väl knappast säga att man läst den om man bara kastar ett kort öga på teckningen. Det finns kanske tankar bakom i stil med att bryta ner det sekventiella berättandet, men det bryr jag mig inte om. Jag gillar sekventiellt. Det är tjock bok, utan paginering Och typiskt svårt att se vad den heter (se ovan), och även om jag försöker vara öppen för nya intryck (och har i stort sett lyckats över förväntan i mitt projekt att upptäcka serier utanför mina favoriter) så tröt tålamodet inför denna ansamling och mot slutet skummade jag, men Chris Ware har jag lärt mig att läsa långsamt och noga.

Kommentera

