30 juni

gårDagens kvinna: Eleanor av Aquitaine (1122?-1204)

https://i0.wp.com/upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/28/Louis_vii_and_alienor.jpg

Kanske den viktigaste kvinnan under 1100-talet. När hon som 15-åring gifte sig med Louis VII blev hon Frankrikes drottning. Efter 15 år annulerades äktenskapet och två månader senare gifte hon sig med Henry Curtmantle som blev kung Henry II av England.

Läst

http://lottensbokblogg.files.wordpress.com/2013/10/024.jpg

* Elizabeth George: Just one evil act

Mer än en gång har jag sagt att nu får det räcka efter att ha läst en bok av George. Jag kommer aldrig ihåg titlarna därför att de är så intetsägande, men Dickens-plagiatet som handlade om varför Helen blev skjuten kom jag igenom bara för att jag beundrade konceptet, att skriva en bok där polisdetektiverna dyker upp på sista sidan. Den fick förödande kritik och följande böcker skrek ut på omslaget att Lynley var tillbaka. Nästa bok, där Lynley vandrar av sig sin sorg var riktigt irriterande, så det var med tvekan som jag tog itu med den efterföljande som utspelar sig i Lake District. Där tyckte jag stilen närmade sig de första böckerna. Jag har läst alla och jag minns fortfarande hur jag beundrade den första som kom i min väg, om en kanalbåt i Little Venice och en stuga på landet med lik där det tog George en eller två sidor av beskriva trädgården innan vi tilläts komma in. I den senaste boken känns alla dessa eviga utvikningar som manér. Texten är ojämn som om det vore flera olika författare. Handlingen är osannolik och upplösningen banal. Georges personer är endimensionella och av två slag, antingen är de goda och klyftiga eller elaka och dumma. Havers faller mitt emellan, särskilt i den senaste boken, där läsaren har svårt att sympatisera med hennes beteende. George klarar inte att beskriva komplexa karaktärer och man får inte det minsta förståelse för Havers upprepade övertramp. Ju fler cigaretter hon röker och ju sämre mat hon äter, desto mer upprörd är hon. De goda, som Lynley, tänker hela på vad de andra gör eller är på väg att göra och det kan de hålla på med i en hel sida åt gången. Den italienska polisen är en direkt spegelbild till Lynley och han har en ännu värre chef. Hälften av orden skulle kunna tas bort utan att handlingen skulle bli kortare. Nu är det mer tveksamt än någonsin om det blir någon mer bok för mig.

Kommentera

