18 november

gårDagens kvinna: Anne av Österrike (1601-1666)

anne-of-austria

Louis XIII av Frankrike och Anne av Österrike var båda 14 år när de gifte sig. Hon var vacker med gyllene hår och skimrande hy, men det dröjde ändå fyra år innan äktenskapet fullbordades. Kungen utvecklade en svår svartsjuk och lät tillverka ett kyskhetsbälte – för drottningen. Det kan beskådas i Cluny-museet i Paris. Fråga efter föremål nr 6598.

Läst

* Agatha Christie: The complete short stories: Hercule Poirot

Det finns en delrapport från mig tidigare. Nu har jag kommit igenom alla 51 noveller och det var ingen odelad glädje. Efter de första trevande Holmes-pasticherna, och när hon gjort sig av med Watson, jag menar Hastings, blir strukturen friare. Det är bara ibland som det känns engagerande och mönstret upprepar sig. Först en lång presentation, sedan det omöjliga mysteriet, till sist Poirots genialiska förklaring. Det blir sällan en process som leder fram till lösning, den bara finns där. Sviten The labour of Hercules blir krystad i sina försök till moderna paralleller till de antika stordåden. David Suchet är den ofrånkomliga bilden av Poirot och jag har svårt att tänka mig honom åka tunnelbana i London, vilket han gör i några noveller. Långa resor runt om i världen för att hitta en liten ledtråd rimmar illa med hans motvilja för överansträngningar.

Jag startar en komplett filmografi över Agatha Christie i min filmblogg, så jag gör ingen lista över novellerna här.

Sett

Gentlemen

* Gentlemen — Sverige 2014 Mikael Marcimain

middag-med-familjen

* Middag med familjen — Sverige 2012 Stefan Constantinescu

middag

 

Kommentera

