16 december

gårDagens kvinna: Bathsheba

bathsheba
Hans Memling ca 1485-90

Känd från Bibeln. Kung David smygtittade från sin balkong när hon badade och blev så förtjust att han kallade på henne och gjorde henne med barn. För att dölja skandalen hämtade han hem Uriah, hennes man, och uppmannade honom att ligga med henne. Eftersom det var emot Israels armélagar vägrade han och återvände till kriget. David såg till att Uriah blev dödad under ett slag, varefter han gifte sig med Bathsheba. Barnet dog, men deras andra, Salomo, överlevde.

Läst

Botaniska

* Allan Fredriksson: Det blommar i Botaniska

Jag var ganska ofta i Botaniska trädgården förr i tiden, mer för det trevliga fiket än för växterna. Eftersom det nya fiket inte är särskilt trevligt, så har det inte blivit så många besök sedan dess. Jag tänkte att Fredrikssons bok skulle råda bot på det. Göteborgsböcker läser jag gärna på plats och Det blommar i Botaniska har ett kapitel för varje månad. Så varför inte göra ett besök i månaden och se om det stämmer. Nu är det december och jag har inte varit där en enda gång. Och sista kapitlet hoppade jag över. Boken är nog trevlig för de som tycker om växter och vill läsa om den. Jag gör nog inte det och hade en begränsade behållning.

Sett

Bird-People-Affiche-220x300

* Bird people — Frankrike 2014 Pascale Ferran

Det är bra att inte veta något om den här filmen innan du ser den. Min upplevelse förstördes en del genom att jag satt och väntade på något som jag trodde skulle utgöra filmens huvuddel och så blev det inte alls, nästan. Gary Newman är på blixtvisit i Paris för ett affärsmöte och bor på ett hotell med utsikt över Charles de Gaulle-flygplatsen. Audrey Camuzet är städerska på hotellet. En del recensenter har klagat på att det bara är de två och missar att det egentligen är en episk film med ”a cast of thousand”. Det inledande montaget med små utsnitt från människors liv och tankar på flygplatsen och på pendeltåget är fascinerande och kanske skrämmande. Så mycket händer hos så många samtidigt utan att de har en aning om varandra. En stor del av fascinationen i den här sekvensen är att vi inte vet om vilka filmen kommer att handla. Har man inte läst på innan, så är det omöjligt att förutse vad som händer och det är inte många filmer man kan säga det om.

bird p

Bird-People

Kommentera

