12 januari

gårDagens kvinna: Grazia Deledda (1875-1936)

Graziadeledda

italiensk författare, den andra kvinna som fått Nobelpriset i litteratur, 1926. Hon var dotter till en rik familj på Sardinien. Vid 13 år fick hon sin första novell publicerad, i en romersk tidskrift. När hon var 21 hade hon tre romaner utgivna. Som 25 åring gifte hon sig och lämnade för första gången Sardinien. Hon ansåg att kvinnans plats var hemmet, uppfostrade sina barn och ägnade sig åt broderier och fortsatte skriva om Sardinien och blev invald i Italienska Akademin. Det anses att Svenska Akademin hade gett sig sjutton på att ge priset till en italienare, men att Gabriele D’Annunzio hade ett för lösaktigt levende för att komma ifråga.

Läst

300_comic

* Miller/Varley: 300

En stor bok med stora svepande bilder av mestadels stridande män. Jag minns filmen, att jag lämnade visningen ganska snart. alla dessa anonyma horder som drev omkring tills de dog. Efter att ha läst boken förstår jag bättre hur trogen boken filmen är och jag kan till och med beundra konceptet även om jag fortfarande tycker det är meningslöst.

300

Kommentera

