22 januari

gårDagens kvinna: Bertha Krupp von Bohlen und Halbach (1886-1957)

bertha

Tysk dotter till Friedrich Alfred Krupp som 1902 begick självmord efter att den italienska polisen hade släppt bilder som visade honom i homosexuella aktiviteter. Tyska, tjocka, korta kanoner (mest känd är den som besköt Paris 1918) kallades för Big Bertha eftersom deras form påminde om Bertha Krupps. Hon ärvde sin fars rustningsimperium och påbjöds av den tyske kejsaren att gifta sig med Gustav von Bohlen und Halbach.

Läst

ackroyd

* Peter Ackroyd: First light

Ackroyd har en fascinerande bredd bland sina boktitlar, The great fire of London, The Testament of Oscar Wilde, The Thames Sacred River. En engelsk Umberto Eco. Efter mitt första möte med honom är jag en aning förvirrad, jag ansträngde mig inte tillräckligt för att hålla reda på alla karaktärer, men också imponerad av individuella sekvenser. Nästa gång måste jag anstränga mig lite mer, kanske inte läsa den när jag håller på att somna.

Kommentera

