23 mars

gårDagens kvinna: Dame Edith Sitwell (1887-1964)

Sitwell_1505152c

English poet, who lied about her birth date. She sought astrologers to do her horoscope, but she claimed at least half a dozen signs as her own. She was possibly a Virgo.

Läst

detectives

* Agatha Christie: Detectives and young adventurers

I tre tjocka volymer finns alla Christies noveller samlade: Poirot, Miss Marple och så den här som inkluderar alla andra. Jag är ingen beundrare av Christie och innan jag gjorde Christie-filmografin tror jag att jag inte läst något av henne. Efter att ha sett alla Poirot- och nästan alla Marple-filmatiseringar känns det inte så meningsfullt att upprepa upplevelsen i litterär form. Däremot har alltid det mer udda lockat mig och efter att jag av en slump hittat Poirot-novellerna såg jag det som ett tecken. Det kändes mer som än plikt, och bara ibland ett nöje, att komma igenom de 700 sidorna, vilket jag redovisat på ett annat ställe.

Nu har jag utsatt mig för det igen och efter halva boken och fyra detektiver kan jag konstatera att det är ännu värre. Det äkta paret Tommy och Tuppence är ytterst lättviktig läsning. Tolv av de fjorton berättelserna samlades i Partners in crime 1929, om jag har fattat rätt, det är fasligt omskyfflande  ibland av texter, vilket utmärkta tabeller i slutet av volymerna försöker förklara för hela Christies produktion. T & T påminner om Nick & Nora, men det blir aldrig så elegant. De olika novellerna hänger ihop på det sättet att de utgör olika fall i en detektivbyrå. Christie menar att hon för varje novell anspelar på en annan berömd detektiv, men hon kan bara skriva på ett sätt, så det blir inte mer än att deckaren nämns vid namn och att Tommy spelar violin när Sherlock Holmes är aktuell. Precis som med Poirot i början, så är det inte mycket till detektivarbete. Rätt som det är kommer någon på hur det ligger till utan någon riktig förklaring. Filmografin över Tommy & Tuppence börjar här.

tommy

Fortsättning följer.

En reaktion på ”23 mars

Kommentera

