8 april

gårDagens kvinna: Elizabeth Siddal

ophelia

Hon var modell åt pre-rafeliterna. För Millais Ophelia låg hon så länge i vatten att hon fick lunginflammation och permanent försämrad hälsa. För Dante Gabriel Rosetti var hon favoritmodell och älskarinna tills de slutligen gifte sig 1860. Två år senare tog hon sitt liv på grund av ensamhet, depression och opiumberoende.

Sett

Black-Sea-

* Black Sea — England/USA/Ryssland 2014 Kevin Macdonald

Ett sorts Kellys hjältar på socialbidrag och utan humor. Förtexterna är andra världskriget. Inledningen är engelsk socialrealism. Alla har blivit orättvist avskedade från kallsinniga arbetsgivare. Och sedan blir det bara värre. Det går att se det hela som en allegori över den engelska socialtjänsten, får man bara upp skatten, så blir alla rika och får lika mycket, utom banken som tar mest. Alla uppför sig idiotiskt, annars skulle det inte gå fel och bli ”spännande”. Ingen är sympatisk, så det har ingen betydelse vem som dör. Och Stalin trodde inte alls att tyskarna skulle invadera, tvärtom, han vägrade lyssna på sina officerare, de som han inte avrättat. Man kan också se det som en varning för att begära för mycket. Du ska vara nöjd med det lilla du har.

black sea2

FORVARET_flyer

* Förvaret — Sverige 2015 Shaon Chakraborty, Anna Persson

En dokumentär i Frederick Wisemans anda, men lättare. Wisemans specialité är att studera institutioner med okommenterade bilder i långa filmer som drar in publiken i den värld som betraktas. Det är till synes objektivt, och vi får själva avgöra om bilden är positiv eller negativ. Olika bakgrund hos åskådaren kan leda till helt olika bedömning. Hans film Meat, som utspelar sig på ett slakteri, är ett tydligt exempel.

Förvaret är en film en anstalt där flyktingar förvaras i väntan på att få uppehållstillstånd (eller inte). Det tar som bekant tid. Hur har vi lyckats skapa ett samhälle som är totalt ineffektivt på så många områden: tågen går inte, undervisningen fungerar inte, det kan ta över tre år att få en lärarlegitimation (det är väl nästan lika lång tid som utbildningen), varför går det inte på en vecka; äldrevården fungerar inte. Är det för att alla ”ärenden” är osynliga och bortglömda filer i ett datasystem?

Filmen skildrar några flyktingars väntan, men den försöker inte skapa sympati för dem, hur skulle vi rättvist kunna ta ställning på 90 minuter. Vad den gör är att betrakta hur den här institutionen fungerar (eller inte). Några vårdare?/väktare? är för trevliga mot de intagna och blir tillrättavisade av en chef (som skulle kunna ha varit typecastad från en byrå med skådespelare som specialiserar sig på onda chefer) för att de är snällare än normalt och då framstår de andra skiften som elakare. Alla ska vara mer som tjänstemän. Som en sorts kompensation för alla inkompetens  dyker en sådan tjänsteman  upp när en av de intagna ska bli fri och kräver att han omedelbart ska lämna anläggningen.

”Tyvärr blir filmen ganska enahanda, då det är alldeles för få människor som kommer till tals.” Så skriver Aftonbladet. Det är en typisk reaktion på en Wiseman-film också. Allt är inte roligt och lättsamt.

förvaret

our shivering

* Our Gang: Shivering Shakespeare — USA 1930 25/1 Anthony Mack — Hal Roach G-29

Länken leder till någon som laddat upp filmen i 16:9 med resultat att allt är utdraget på längden och tillplattat på höjden. Tydligen ser folk film på det sättet utan att blinka och blir till om med upprörda när man påpekar och menar att vi ska vara glada att någon gjort filmen tillgänglig. Att jag ändå länkar till den beror på att om du ser på en skärm där du kan ställa om bilden till 4:3, så blir det som det ska vara. Om inte är det bättre att göra något annat. Det finns ibland ryska kopior på Our Gang med bra bild, med rysk simultantolkning, som kan vara störande, men det fungerar när det gäller stumfilmer eller ljudfilmer med inte alltför många repliker.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s