13 april

gårDagens kvinna: Edith Wharton (1862-1937)

goldman-price_10_1905-cred-beinecke-rare-book-and-manuscript-library-yale-university

Vinnare av Pulitzerpriset för Age of Innocence (1920). Hon skrev mest om den överklass hon tillhörde, på morgnarna, i sängen. I ett hotellrum fick hon raseriutbrott när sängen inte stod i ljuset så att hon kunde arbeta.

Läst

hellboy

* Mignola & Byrne: Hellboy: Seed of destruction

Lite som Hulken fast röd. Superhjältar har ett problematiskt själsliv nuförtiden, men jag har svårt att engagera mig för den ena superkampen efter den andra om det inte är ett exceptionellt koncept. Det har kommit fler volymer, men jag går vidare till nästa upptäckt. Det händer att jag fastnar för en serie och jag ser otåligt fram mot volym 18 av Willinghams Fables.

hellboy2

Sett

m3_154_duff_1sht_V1.indd

* The DUFF — USA 2015 Art Sandel

Det är lite av varje här och ibland för mycket. Inget är nytt, det skulle skrämma bort biokidsen, men blandningen har andra ambitioner. Modern mobbing använder moderna medier och budskapet om konsekvenserna blir övertydligt, men det behövs kanske för att skolbarnen ska förstå att det inte är så snällt att lägga ut dumma saker om varandra på nätet. TV-serien Girls har inspirerat till mer attityd än vanligt, vilket väl är anledningen till att den här filmen är mer uppskattad än väntat. Jag är glad varje gång jag slipper reta mig på en film, så ur den aspekten är den okej, men vänta er inget nytt.

_N8A7304.NEF

red-army-poster

* Red Army — USA/Ryssland 2014 Gabe Polsky

Jag är inte det minsta intresserad av ishockey, men min tes är att en bra filmare kan göra vilket ämne som helst intressant. Och här har vi en synnerligen bra filmare. Det hjälper att bakgrundsstoryn finns utanför idrottsvärlden. I Sovjet odlades atleter i växthus för att bli propagandavapen mot väst. Något privatliv existerade egentligen inte. Superträningen ledde till ekvilibristiska spelare som kunde hantera pucken exakt som de ville och spelade bort världens bästa hockeylag när de fick chansen att komma utomlands. Deras fortsatta öden är en privat version av Sovjetunionens upplösning. Fyndig i klippning, musikval och associationer.

red army

Our Gang (First Seven Years, The)_01

* Our Gang: The first seven years — USA 1930 1/3 Rober Mc Gowan — Roach G30

Kommentera

