18 maj

gårDagens kvinna: Elsa Brändström (1888 -1948)

Elsa_Brändström_mit_Tochter_Brita

Född i St Petersburg, Ryssland, död i Cambridge, Massachusets. Diplomatdotter, som när första världskriget bröt ut 1914 anmälde sig som sjuksyster och skickades av Röda korset till Sibirien där hon genom sina insatser i de ryska fånglägren fick namnet “Sibiriens ängel”. Hon fortsatte sitt hjälparbete efter kriget och hyllades i Tyskland 1951 med att som enda kvinna inkluderas i en serie porträttfrimärken. Ett flertal skolor i Tyskland är uppkallade efter henne.

Elsa-Bränström

Läst

starman

* Robinson/Harris/von Grawbadger: The Starman Omnibus, vol. 1

Mot mina vanor gör jag min genomgång av tecknade serier baklänges, från de nyaste till de äldsta. Därigenom missar jag eventuella utvecklingstrender, men eftersom jag är väl insatt i äldre serier, och innan jag började det här projektet hade undvikit allt nytt som såg för konstigt ut, tänkte jag att det är mest drastiskt att kasta sig över det senaste först. Vid det här laget har jag förstått att superhjältarnas liv har blivit allt mer komplexa jämfört med förr, och berättelserna allt mer sammansatta med ständigt nya infallsvinklar och grafiska utföranden. Det är spännande ett tag, och eftersom jag missat utvecklingen, så verkar det ibland som om jag kommer in i en fas där gripandena efter nya infallsvinklar känns ansträngda och vissa handlingar är krångligare än Kafka. Starman visar sådana tendenser. Hur man än vrider och vänder på det, så slutar det i regel med ett spektakulärt slagsmål, och hur många gånger kan man variera det. Att gå tillbaka i tiden tycks också vara en obligatorisk aspekt, så att Oscar Wilde kan dyka hör till bilden, men det görs inte så mycket av det egentligen. Det fånigaste med Starman är att hans superkrafter sitter i en stor käpp som han måste bära med sig hela tiden, det verkar opraktiskt och det händer att han tappar bort den. Big deal. Jag slutade läsa ungefär vid episod 7. En serie som lyckas förnya sig och komma med nya infallsvinklar är Willinghams Fables som jag nu har slukat i 18 volymer och några spin-offs.

starmanb

Sett

disney magic2

* The magic of Walt Disney World – USA 1972 Tom Leetch

rough_seas__title_card_

* Rough seas – USA 1931 25/4 James Parrott – med: Charley Chase, Thelma Todd – Roach C38

Hört

Filmåret 2014 har sammanfattats av Filminstitutet:

* 47 svenska långfilmer hade biopremiär:
* Det fanns 765 biografsalonger;* Varje invånare gick på bio 1,7 gånger, men för svenska filmer var det 4,1 gånger.

Kommentera

