Med en ouija-bräda som skrivmaskin.

gårDagens kvinna: Pearl Curran (1883-1937)

curran

Hon växte upp i Texas, Missouri och Illinois och fick bättre utbildning än vad som var normalt för tiden. En dag i juni 1913 satt hon med en väninna kring en Ouija-bräda, som började stava fram ett meddelande. Med tiden blev budskapen alltmer avancerade tills Curran 1919 hade utvecklat ett mentalt förhållande till brädan. Under åren berättade brädan dikter, noveller, böner, avhandlingar men bara en pjäs. Av de sju romanerna tog den längsta, The sorry tale (300 000 tecken), två år för brädan att producera. Språket var en engelsk-elisabetansk dialekt som redan vid tiden var arkaiskt. Mediet som var avsändare hette Patient Worth.

curran2curran3

Dodo

dront11.jpg

Dronten var en ovanligt klumpig fågel, ur stånd att röra sig med snabbhet och fullständigt i avsaknad av flygförmåga, varför den blev ett lätt byte för sina förföljare. Den upptäcktes på 1500-talet på ön Mauritius av portugiser och deras grisar. Kan det ha något att göra med att den dog ut? (forts)

Läst

* Malin Bergström: Lyhört föräldraskap. Barns utveckling och anknytning de första fyra åren

Bergström.jpg

Efter att ha läst bland annat Penelope Leachs Barn de första fem åren, Remo H. Largos Babyår, barns biologiska utveckling 0-2 år och halva Anna Wahlgren trodde jag att det inte behövdes några fler, men en minuts bläddrande i Malin Bergströms bok räckte för att jag skulle inse att det här inte liknade något tidigare. Den första meningen i förordet anger tonen:: “Det här är en bok om barns och föräldrars utveckling de första fyra åren.” Det är en aspekt som inga andra böcker har tagit upp så tydligt, att det är en nästan lika stor omställning att bli förälder som att bli född. Lyhördhet och anknytning är de viktigaste. De nyblivna föräldrarna lär sig lika mycket från barnet som det från dem.
Det märks omedelbart från kapitel 1, Det första mötet, hur Bergström känner av alla faser som finns i den nyfödda relationen, Nio stadier redovisar hon under barnets första timmar. Och den så kallade trotsåldern inträffar inte bara kring två år, utan vid varje nytt steg i barnets utveckling, upp till åtta gånger under det första året. Vad som händer är att barnet i början får problem att hantera den nya kunskapen vilket leder till irritation, vilket uppfattas som trots. Den stora förändringen vid två är att barnet blivit medvetet om den egna viljan, men saknar förmåga att argumentera för den.
Bergströms hemsida.

Sett

beachhead

* Beachhead to Berlin – USA 1944

Bilden är fördärvad genom att den är utdragen till nästan 16:9, ett format som inte fanns 1944. Ställ om TV-apparaten till 4:3 så blir det nästan bra bild, en aning ihopkrympt. Synd, för det är något så ovanligt som en färgfilm om invasionen i Normandie.

there

* There’s always tomorrow – USA 1956 Douglas Sirk – med: Barbara Stanwyck

Sirk är alltid värd att följa (även om den här inte är hans bästa), Fassbinder gjorde det och Todd Haynes har gjort det. Gör det också du. Samma med Stanwyck, oavsett hur filmerna är är hon alltid värd att se.

there2


The most kisses in a single film:

don-juan-1926-02-g.jpg

Don Juan – US 1929 127 kisses between John Barrymore and Mary Astor and Estelle Taylor.

Hört

Gershwin on the Internet

278. Nice work if you can get it
A damsel in distress (film) 1937 – Lyrics: Ira Gershwin
Quotes lines from I got rhythm.

Oscar Peterson

The Andrews Sisters

Classic Mood Experience

Peggy Lee & Frank Sinatra

Melissa Fontaine

Jeff Lewin

Rémi Balsacq

Peggy Lee

Isabelle Prince

Ella Fitzgerald

Sting

Frank Sinatra

1937 Tenor Sax

Blake Scott

Sax Appeal Saxophone Quartet

Daniel Kramer

Jerry Hadley & Thomas Hampson

Chris Sullivan

Dragan Milovanovic Trio

Kiri Te Kanawa

GRUPO VOCAL TRÍTONO

Rockefeller Arts Center

Joshua Bell

Glen Rose

Jane Monheit

Sarah Vaughan

Rodrigo González y Valentin Trujillo

Sophie Halpin

Litav

Billie Holiday

Eleonora Noga Alberti

Morgan Treni

many more…

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s