BLOGGEN SOM HAR ALLT: FILM-, WWII-, MUSIKAL- & KVINNOHISTORIA (men ingen bok i dag).

gårDagens kvinna: Giulia Lama (1681-1747)

Lama.jpg

När hon dog glömdes hon bort. Hennes målningar attribuerades till andra konstnärer. De flesta av dem är försvunna och man åker bäst till Venedig för att se det som är kvar. Jungfru Maria med barnet (1722) finns i S:a Maria Formosa vid högaltaret. I församlingsregistret står uppgifter om att hon föddes här med målaren Agostino Lama som far. Och när hon dog. Det är allt. Korsfästelsen hänger i den lilla kyrkan S Vidal. Stora altartavlor var hennes specialitet. I Accademia finns den mest kända målningen Judith och Holofernes, ett ofta återkommande motiv i konsten, särskilt bland kvinnliga konstnärer. Artemisia Gentileschis version är dramatisk, med skuggor och blod (se tidigare gårDagens kvinna). Lamas är kontemplativ och skildrar ögonblicket innan Judith tar yxan för att halshugga Holofernes (nedan höger). I ett brev från 1728 skriver abboten Luigi Conti att Lama studerade matematik i sin ungdom och att hon broderade. Hon var samtida med Giambattista Piazzetta som målade henne 1728 (överst).

Kronologi

4 matisse

Henri Matisse (1869-1954): Liggande akt (tusch – 1935).

Sett

4 star

* The star witness – USA 1931 William Wellman

4 star2

4 hatchet

* The hatchet man – USA 1932 William Wellman

Edgar G Robinson och Loretta Young leker kineser i San Franciscos Chinatown. En hatchet man är en syssla som går i arv och innebär att man är ansvarig för att döda medlemmar i andra tong-sällskap om det behövs, och det gör det.

4 track

* Track of the cat – USA 1954 William Wellman

4 track2

WWII (Europe) IN FILMS
Germany and fascism

Die deutschen Wochenschau – newsreels
Chameleon Cameraman: Henry (Heinz) von Javorsky – Germany 1994 Jürgen Stumpfhaus
Der ewige Jude – Germany 1940 – Fritz Hippler
United we stand 1942 (FOX) history between the two wars

001 married

The man I married/I married a Nazi 1940 (FOX) Irving Pichel (79) pre-war Germany

001 they

They dare not love 1941 (COL) James Whale (76) Austria, POWs Germany

001 margin.jpg

Margin for error 1943 (FOX) Otto Preminger (74) Jewish cop in New York assigned to guard German consul

001 three

Three faces West 1940 (REP) Bernard Vorhaus (79) Nazi persecution in the Wild West

001tomorrow

Tomorrow the world 1944 (UA) Leslie Fenton (95) a German-raised child adopted by his American uncle turns out to be a rabid Nazi

001 young.jpg

The young lions 1958 (FOX) Edward Dmytryk (167) a German officer becomes increasingly disillusioned

Hört

A HISTORY OF THE MUSICAL
1914
(cont)

1914 chin.jpg

Chin chin
Oct 20 1914, Globe Th. New York
Ivan Caryll – Anne Caldwell, R H Burnside/James O’Dea
Love moon
Ragtime Temple Bells

1914-only.jpg

The only girl
Nov 2 1914, 39th St Th. New York
Victor Herbert – Henry Blossom
The only girl
Personality
When you’re away
Here’s to the land we love, boys
When you’re wearing the ball and chain

1914 watch.jpg

Watch your step
Dec 8 1914, New Amsterdam Th.
Irving Berlin (1st complete Broadway score, introduced elements of Tin Pan Alley on the legit stage) – Harry B. Smith
with Vernon & Irene Castle (final professional performance – he joined the Canadian Air Force and was killed in an air crash in 1918)
Overture
Castle walk
Play a simple melody  2nd version  3d version
They always follow me around
Show us how to do the fox-trot
The minstrel parade
When I discovered you
Settle down in a one-horse town
When it’s night time in Dixieland
Lock me in your harem and throw away the key
I’ve got to go back to Texas
Syncopated walk

1914 only2

London
with Joseph Coyne, Ethel Levey,  Lupino Lane (1st West End)

revival
1995, Her Majesty’s Th. London
a concert version with Henry Goodman, Lesley Garrett

1914 tonight

Tonight’s the night
Dec 24 1914, Shubert Th. New York
Paul Rubens, Percy Greenbank – Fred Thompson
with George Grossmith, Dave Burnaby, Emmy Wehlen, Iris Hoey
Murders
The only way
Boots and shoes
I’m a millionaire
Dancing mad
Please don’t flirt with me
When the boy comes home to tea
Too particular
Round the corner
I’d like to bring my mother
Any old night (Motzan/Kern-Greene/Smith)
They didn’t believe me (Kern/Reynolds)

1914 gaiety

April 28 1915, Gaiety Th.  London (above)
with Leslie Henson (1st West End)

revival
1924, Winter Garden, New York

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s