Conversation with the great moviemakers of Hollywood’s golden age at the American Film Institute
Edited and with an Introduction by George Stevens Jr
Det var en glädje att hitta den här tjocka (700 sidor) boken som återger samtal med filmmänniskor vid AFI. Jag tycker om böcker som bygger på filmarnas egna berättelser. Jag har precis läst vad Frank Capra har att säga. Hans filmer var en viktig del av min uppväxt med filmer, It happened one night (1934), Mr Deed goes to town (1936), You can’t take it with you (1938), Arsenic and old lace (1944), It’s a wonderful life (1947) och många fler. Jag tror att den första självbiografi om en filmmänniska jag läste var The name above the title. Redan då kritiserades Capra för att inte helt vara sann. Samtalet i den här boken bekräftar min uppfattning om hur självgod han framstår. Hans favoritpåstående är hur han byggde upp Harry Langdon genom manus och regi i hans kortfilmer, och att det gick utför för Langdon, så fort han bröt sig loss, vilket i och för sig kan stämma, men jag har aldrig varit riktigt förtjust i Langdon.
När jag inte har en bok om en skådespelare eller regissör förlitar jag mig på en engelsk tidskrift som kom på 70-talet, Film Dope, för att bocka av de filmer jag sett. Tidskriften upphörde innan man nått “S”, internet gjorde den överflödig. Frank Capra är med i nr 6 och jag konstaterar att jag sett alla långfilmer och dokumentärer av Capra, utom ett par i slutet, som jag inte har bråttom att se.
Tidigare samtal i boken: Harold Lloyd, Raoul Walsh, King Vidor, Fritz Lang.
MORGONFILMEN: Chicago PD: Still water
En ovanlig episod, som visar hur bra serien är på att förnya sig efter 9 säsonger. Jag ska inte avslöja mer, för det är ovanligt spännande.
KVÄLLSFILMEN: Man on the run
England 1949 Lawrence Huntingdon
När en man är på flykt finns det alltid en kvinna på vägen. Det fanns tusentals desertörer i England under andra världskriget, det här är historien om en av dem. Han har den rejäla oturen att försöka sälja sin gamla revolver hos en pantlånare i samma ögonblick som ett par maskerade bovar dyker upp med dragna vapen. Det blir krångligare för desertören efter det. Miljöerna är den stora behållningen i de här gamla engelska filmerna.
NATTFILMEN: The Valhalla murders, episod 2
Hjälpen från Norge (det är han som står i bakgrunden på bilden) gjorde det hela bara värre och när utredaren fick problem med sin son igen, slagsmål på skolan, då fick jag nog och tittade på Allt för Sverige istället.