11 juni -22: En Werner Herzog-dag

Herzog box

BFI:s box med åtta skivor ger mig en chans att se om flera Herzog-filmer och upptäcka några nya, mest kortfilmer. Som jag redan insett med Bergman-boxen har jag mognat mer än filmerna. Hernzog hade jag ett kluvet förhållande till när hans filmer kom på bio på 70-talet. Jag har gärna någon handledning vid återseendet som styr mitt tittandet och i det här fallet är det två:

Herzog Hegnsvad

– Kristoffer Hegnsvad. Werner Herzog ecsstatic truth and other useless conquests
En intellektuell bok som jag har begränsad användning för.. Den hoppar tematiskt fram och tillbaka – inte så bra vägledning för någon som vill ta det kronologiskt.

Herzog Cronin

– Werner Herzog. A guide for the perplexed. Conversations with Pauld Cronin
Den här har jag mer användning för. Det är ett ambitiöst samtal på 500 sidor i Faber & Fabers serie med intervjuer. Den styr mitt tittande och är orsaken till att jag tillbringat lördagen med, först en film om bäbisar som fötts utan alla kroppsdelar på grund av mediciner, följt av en dokumentär om döv-blinda.

Herzog Behinderte Zukunft

MORGONFILMEN: Behinderte Zukunft
Tyskland 1971 Werner Herzog

Herzog Land des schweigens

KVÄLLSFILMEN: Land des Schweigens und der Dunbkelheit
Tyskland 1971 Werner Herzog

NATTFILMEN: Trom: Goodbye and hello

Jag tittar ibland spontant på nya serier – och kan sluta lika spontant, men den här såg jag alla avsnitten av. Mord på Färöarna – hur många misstänkta kan det finnas på en sån liten plats.

Trom

Lämna en kommentar